MeijkeSpanje.reismee.nl

Rome

Het is alweer twee weken geleden dus het is even goed nadenken, maar ik ben 22 en 23 november in Rome geweest!!

Laughing

Nog een droom die is uitgekomen dit jaar! :)

Het was weer een vol weekend met veel lopen.
Op vrijdag avond zijn Georgina en ik naar El Prat de Llobregat afgereisd omdat daar ons hostel was voor de nacht. We hadden op de zaterdag een vroege vlucht, al om 6 uur. Een aangezien het openbaar vervoer hier niet eerder dan 6 uur begint met rijden hadden we geen andere keuze.
Wij dus naar dat hostel afgereisd, wat ook een hele reis op zich is. Eerst met de bus van Igualada naar het laatste stoppunt van de bus in Barcelona, Maria Christina. Vandaar de metro nemen naar Plaza Catalunya om daar vervolgens de aeroport bus naar het vliegveld te nemen. En vandaar een lokale bus voor een paar minuutjes naar het hostel.
Ik was blij dat we het gevonden hadden... Wij al gecheckt of er een nachtbus naar het vliegveld zou rijden vanaf het hostel. We waren tot de conclusie gekomen dat we zouden moeten lopen, wat ongeveer 15/20 min zou zijn. Toch nog maar even voor de zekerheid bij het hostel gevraagd en natuuuuuurlijk reed er gewoon een nachtbus naar het vliegveld.
Wij naar onze kamer toe. Alletwee hadden we een eigen kamertje, wat best fijn was aangezien om 3:45 uur de wekker al zou gaan.
Maar op tijd gaan slapen, en natuurlijk was ik zo enthousiast als een klein kind dat dat gewoon niet lukte. Dus twee uurtjes voordat de wekker af zou gaan viel ik in slaap.
Je kan je dus ook wel bedenken dat ik me de *blieeep* schrok toen me wekker afging.! Ik kon me voor een paar seconden niet bedenken waarom dat ding in godsnaam afging, maar snel genoeg wist ik het weer en was ik klaar wakker!

Toen was het zover, wij naar de bus lopen die ons naar het vliegveld bracht. We hoefde niets in te checken dus konden gelijk doorlopen naar de controle.
Alles gecheckt en gescanned, toen hadden we een klein half uurtje om wat te eten voordat de gate open zou gaan en we zouden moeten boarden. Om 5 uur dus al me eerste ontbijt gehad, en me tweede in Rome haha.
Terwijl we in de rij stonden om te boarden kwamen er twee mensen langs om te vragen of we een busticket van en naar het vliegveld wilden hebben. Het was goedkoper dan de trein en wij dacht dat het dus een garantie was dat we gelijk op de bus konden gaan zodra we waren geland. WROOONG!! Aangekomen in Rome zoeken wij naar het busstation. Staat me er een rij van hier tot aan Gunter.. En ja hoor, wat ik al dacht, we paste neeeet niet in de eerste bus. Dat betekende dat we nog een half uur zouden moeten wachten. En het was ondertussen al 9 uur, terwijl we al makkelijk bij het hostel hadden kunnen zijn met de trein.
Wij uit de rij gegaan en maar naar het treinstation gelopen, ergens wat info gevraagd en uiteindelijk toch met een klein busje met 6 andere mensen werden we afgezet bij het treinstation. Toen konden we zonder google maps gaan uitzoeken hoe we naar het hostel moesten komen.
Gelukkig hadden we een kaart en op de reservering stond een klein stukje kaart dus we hadden snel gevonden waar het hostel was, wat heeel dichtbij het treinstation was! :)
Toen zijn we gaan lopen, natuurlijk konden we nog niet inchecken, maar gelukkig wel onze tas achterlaten, wat al wat gewicht scheelde.

Voordat we naar Rome gingen hadden we een lijstje gemaakt waar we naartoe wilde gaan en wat we wilde zien. Dat maakt het al iets makkelijker, want alles in Rome zien in 1,5 dag is onmogelijk.
We zijn toen met de kaart, als echt toeristen, naar het Coloseum gaan lopen, wat ook weer dichtbij het hostel lag. Alles lag eigenlijk wel dichtbij het hostel aangezien we erg in het centrum zaten! :D
Natuurlijk wilde we het Coloseum van binnen zien dus sloten we aan in de lange rij. Wat nog reeeedelijk snel ging, sneller dan ik had verwacht. Net als in Madrid hadden we hier ook weer heel erg geluk met het weer. Alleen maar zon op zaterdag en zelfs op een aantal momenten warm, zo warm dat je zonder je jas kon lopen! :D
Wij kaartje gekocht en audio guide. Toen was het tijd om het grote oude stadion te bekijken. Het is ongelofelijk om te bedenken dat er daar vroeger, heel, heel vroeger echte gevechten tussen dier en mens zijn geweest. En wat het Coloseum heeft doorstaan is ook ongelofelijk.
Ik denk dat ik grotendeels van de tijd in het Coloseum met een groot vraagteken voor me kop heb rondgelopen en met open mond van verbazing.
Je kon heel veel zien van het Coloseum en er waren ook veel stukken van de standbeelden van de godden en belangrijke mensen tentoongesteld.
Ik heb zoveel foto's gemaakt daar.. Alleen heb ik bijna geen ruimte meer hier op me blog om ze erop te zetten. Tenzij iemand me wat ruimte kado doet??

Innocent
Anders moet je maar op facebook kijken, staat een klein deel van me foto's op.

Na het Coloseum hadden we weer aardig wat trek en was het lunchtijd. Wij in de buurt iets gezocht om te kunnen eten. Een italiaans restaurantje was best en hebben we daar een pizza gegeten. Natuurlijk een best 'dure' pizza voor Italiaanse begrippen, maarja als je luncht met het Coloseum op de achtergrond hoor je mij niet klagen.
Met onze buikjes vol zijn we terug gelopen langs het Coloseum en naar het Forum Romanum. Wat we niet echt door hadden dat het letterlijk naast het Coloseum lag..
Het was wel boeiend om er rond te lopen en je probeeeren in te beelden hoe het er ongeveer uit zag vroeger. Maar merendeels zijn stukken stenen wat je nog ziet liggen of stukken pilaren en gebouwen waar een bordje bij staat wat het vroeger was. Dus nadat je alle paadjes had gelopen die er waren, was je er ook wel klaar. En onze benen vonden het ook wel even mooi.
Alletwee hadden we een enorme inkakker en hadden we wat suiker nodig. Dus elk een rolletje mentos gekocht en verder gelopen. Toen kwam we langs een groot wit paleis gelopen. Daar was het monument van Victor Emanuel II, geen idee wie het is. Het gebouw zag er iig heel inmens uit!
Daarna zijn we ergens wat gaan drinken en onze voeten iets te laten rusten. Alles lopen in Rome begonnen we nu wel te merken.
Een andere keuze hadden we niet aangezien de metro van Rome maar uit twee lijnen bestaat en meer niet.
We besloten om terug te lopen naar het ons hostel en in te checken, ondertussen was het iets van 4 uur. We hadden een kamer met 8 meiden, toen we aankwamen waren er 5 bedden bezet. Georgina en ik hadden alle twee een bed boven, aangezien er stapelbedden stonden. We hebben toen even een uurtje gerust en toen klaar gemaakt om uit eten te gaan.

We zijn een andere kant op gelopen dan we de dag hadden gedaan en kwamen in een grote straat terecht met veel restaurantjes, genoeg keuze. Eerst hebben we een beetje rond gelopen en toen gekozen. Zoals bijna altijd met vrouwen, de eerste die we tegen waren gekomen hahah!
Het was een leuk tentje wat er fris en nieuw uitzag. De jongen die ons bediende was erg vriendelijk en grappig.
Alletwee hadden we een cocktail besteld, want die hadden ze er genoeg. En ik koos ervoor om een starter te nemen, meloen met parmaham. Alleen was de meloen op. Dus als alternatief mozarella met parmaham. Geen idee of dat lekker zou zijn, maar natuuuurlijk was het lekker met echte Italiaanse mozarella!
Daarna hadden Georgina en ik alletwee een pasta carbornarra van ei en peper. Wat best een beetje pittig was (natuurlijk) en zoals elke carbornarra een bom. Nadat we dat een beetje hadden laten zakken er toch ook maar voor gekozen om een toetje te nemen. Allebij weer hetzelfde, een gebakje met koekschoteltje met fruit erin en van dat crème. Wat je ook bij de bakker in Nederland gewoon kan kopen haha.
Aangezien het nog best wel vroeg was dachten we dat we nu ook naar de Trevifontein konden gaan. Met de metro dit keer er naartoe gegaan. We hadden al gehoord van meiden hier in Spanje dat toen zij er waren hij onder constructie was maar dat was alweer een tijdje geleden. Dus wij vol verwachting naar de Trevifontein lopen. Komen we daar aan, ja hoor, onder constructie. Hele mooie stellingen heb ik gezien.. En dan staat er heel zielig een doek van het beeld van de god met een klein vijvertje ervoor waar je alsnog je muntje in kan gooien. Maar die is te ver geplaatst waardoor de helft van alle muntjes vóór het vijvertje op de grond liggen.. hahahah!
Dus dat was de Trevifontein voor ons.. We zijn maar toen snel doorgelopen en toen heb ik me tweede toetjes gehaald. Echt Italiaans ijsje, met 4 bolletjes

Smile
We liepen door een heel leuk straatje met allemaal kleine restaurantjes die ons probeerde binnen te halen, hun wisten niet dat we al gegeten hadden.
We kwamen weer uit op een pleintje met een andere fontein. Weer met een of andere god, maar de belichting was erg mooi. Daarna zijn we met de metro terug gegaan naar waar we vandaan kwamen. Alletwee waren we zo gesloopt van het vroeg opstaan en hele dag lopen en van alles zien dat we ervoor kozen om terug te gaan naar ons hostel en te gaan slapen. Een paar andere meiden hadden ook het idee om op tijd te slapen dus dat was fijn.
De wekker zou weer om 7 uur gaan, op een zondag!!

Alletwee hadden we voor de zekerheid onze wekker gezet om 7 uur. Ik dacht dat we de enige zouden zijn die zou vroeg op zouden staan. Maar nee, een andere meisje haar wekker ging ook om 7 af, dus dat waren er al 3 van de 8 die wakker waren en in het donker hun weg moesten vinden, met een beetje licht van buiten.
Daarna waren er al snel een paar andere meiden wakker waardoor er nog maar 1 probeerde te slapen, wat onmogelijk was, haha. Dus het licht ging maar aan, wat iets scheelde.
Onze tas weer ingepakt en achtergelaten in de bagageruimte en zijn we weer op pad gegaan.
Vandaag stond op de planning, het Vaticaan, Sint Pietersbasiliek, het museum van het Vaticaan en het Pantheon en daarna zouden we wel verder zien. Wat we niet wisten toen we bij het Vaticaan aankwamen was dat er een viering was van 6 heilige mensen in de wereld, die geleefd hebben.
Het heeeele plein stond vol met mensen die vlagen en spanddoeken met teksten erop aan het zwaaien waren en er was muziek/liedjes dat afspeelde.
Best indrukwekkend om te zien, na een paar minuten op het plein te hebben gestaan zijn we weg gegaan en onze weg gevonden naar het museu van het Vaticaan. Wij natuurlijk niet denkend dat hij dan dicht zou zijn. Maar dat was die wel.. tweede teleurstelling van die dag. Dus dat waren al twee dingen die we konden afstrepen. En het was pas 9/10 uur in de ochtend..
We hebben toen maar weer de metro gepakt terug naar een beetje het centrum, we wilde lopen naar het Pantheon gaan en kwamen ondertusssen op een plein terecht met een grote pilaar in het midden met daarom heen vier standbeelden van liggende leeuwinnen als fonteinen, Piazza del Popolo. Aan twee kanten van het plein stond een fontein. Fontana del Nettuno (fontein van Neptunes) en Fontana della Dea di Roma (fontein met de Godin van Rome)
Daarna hebben we onze weg gevonden naar het Pantheon. Voordat we daar kwamen ook weer een aantal kerken gezien en de tempel van Hadrianus.

Bij het Pantheon aangekomen kwamen we er ook weer hier achter dat we hier ook niet naar binnen konden omdat er soort van mis iets bezig was. De deuren stonden wel open dus je kon alsnog een soort van foto's van binnen maken.
Daarna zijn we verder gelopen naar een plein, Piazza Navona. Met drie verschillende fonteinen. De Fontana del Moro en in het midden een grote fontein, de fontein van de vier rivieren.
Daarna zijn terug gelopen via een weg waar veel bezienswaardigheden waren te zien. Uiteindelijk hebben we nog wat geluncht vlakbij het Pantheon. Het was een best apart restaurantje maar de lasagna was super!
Toen we klaar waren zijn we terug gelopen naar het hostel, dan konden we nog even zitten en onze tas pakken voordat we de bus terug naar het vliegveld moesten nemen.
Omdat we al een kaartje voor de bus hadden hoefden we alleen de instapkaart te halen, waardoor we mooi de rij konden skippen en nog net aan met de vertrekkende bus naar het vliegveld konden. We waren dik op tijd en hadden nog even tijd om wat te eten voordat we gingen boarden aangezien we rond Nederlandse etenstijd vlogen.
Ik probeerde wat te slapen in het vliegtuig maar dat was erg lastig met een stoel aan het gangpad en een onbekend iemand naast je waar je niet even op kon leunen haha.
Uiteindelijk was ik om 10 uur terug in mijn huis en heb ik nog even wat gegeten en toen mooi me bedje in gegaan.

Ooit ga ik nog een keer terug naar Rome om de dingen te zien die ik niet heb gezien of dicht waren. Het is een super mooie stad met een grote, rijke geschiedenis die je nu nog kan bekijken.
Dat was mijn verhaal over Rome.

Een kleine update hoe het hier gaat:
Helemaal goed!! Hahah. Over een paar weken lekker naar huis voor een paar dagen, de Nederlandse kou opzoeken.. :p
Verder niets bijzonders, gaat allemaal goed hier.

Laughing

Tot de volgende keer!!
Doeidoeiii

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!